Rollebeskrivelser SSK Fotball
Styret SSK fotball
Styreleder:
- Fastsette agenda, innkalle til og lede styremøtene
- Har det overordnede ansvar for strategi og planer i klubben
- Hovedansvar for kontakt med fotballkrets, NFF
- Representerer gruppa i SSK sitt styre (hovedlaget)
- Ansvarlig prosjekt kvalitetsklubb
- Ansvar for mediekontakt
- Ansvar for daglig drift, herunder oppfølging av administrative rutiner
- Ansvar for mottak og distribusjon av e-post.
- Ansvar for samarbeid med andre klubber
- Stedfortreder politiattester
- Ansvar for kontrakter
Nestleder:
- Stedfortreder for leder
- Ansvar for politiattester
- Ansvar for Fair Play
- Ansvar for bestilling og fordeling av treningstider for vintersesongen
- Ansvar for ajourhold av klubbhåndbok og hjemmeside
- Ansvar for ajourhold oversikt trenere og lagledere
- Ansvar for oppfølging av medlemsregister i samarbeid med medlemsansvarlig i hovedlaget
- Oppfølging av ansvarlig banedisponering
- Ansvar for Kick off barnefotballen
- Ansvar for påmelding til Stangemesterskapet
- Ansvar for å arrangere lagledermøter
- Ansvar for rapportering fra lag
- FIKS-ansvarlig
Sekretær:
- Referat fra styremøter
Økonomiansvarlig:
- Lede og koordinere økonomiarbeidet, herunder samarbeide med økonomiansvarlige i SSK hovedlaget.
- Koordinere budsjettarbeidet. Rapportere om økonomisk status på styremøtene.
- Følge opp mot regnskapsfører.
- Ansvar for utbetalinger og utfakturering. Samarbeid med ansvarlig for medlemsregistrering (Line Skogly).
- Utarbeide og ajourholde rutiner for intern håndtering av fakturaer, utbetalingsgrunnlag, kasseoppgjør og øvrige pengestrømmer.
- Ansvar for at kioskutvalget mottar nødvendig informasjon.
- Samarbeide med materialansvarlig om budsjett og utgifter til utstyr
Sportslig leder:
- Hovedansvar for utvikling og implementering av sportsplanen og andre retningslinjer for sportslig aktivitet.
- Ansvar for ansettelse av trenere og andre sentrale verv (sportslig del)
- Leder for sportslig utvalg
- Overgangsansvarlig
- Informere om utdanningstilbud for trenere, lagledere, dommere
- Arrangere kurs i samarbeid med trenerkoordinatorer eller andre.
- Hovedansvarlig for å planlegge og gjennomføre fotballskole sammen med øvrige i medlemmer i sportslig utvalg
- Oppfølging av trenerkoordinator
- Søke om dispensasjon for spillere ved behov
- Ansvar for støtteapparat for senior
- Ansvar for gjennomføring av 3v3-serie for 6-åringer
- Oppstartsansvarlig
- Oppfølging av dommerkoordinator
Styremedlem:
- Sammen med økonomiansvarlige planlegge og gjennomføre tiltak for å skaffe inntekter.
- Dugnadsansvarlig - organisere og informere om dugnader.
- Samarbeide med markedsutvalget
- Oppfølging av kioskutvalg i samarbeid med økonomiansvarlig.
- Arrangere felles avslutning og andre sosiale tiltak for spillere og/eller trenere.
Underutvalg
Underutvalgene håndterer konkrete oppgaver knyttet til de aktiviteter og tiltak styret legger opp til. Utvalgene rapporterer til styret eller ledes av et styremedlem.
Sportslig utvalg:
Sportslig utvalg består av medlemmer med flere ulike oppgaver. Det er ikke nødvendig at alle medlemmene deltar i alle møter/aktiviteter, men alle innkalles til felles møte der plan for alle utvalgets tiltak og aktiviteter gås gjennom og ansvarsfestes.
Utvalget består av:
- Sportslig leder
- Trenerkoordinator
- Dommerkoordinator
- Ansvarlig for banedisponering
- FIKS-ansvarlig
- Fair play-ansvarlig
- Gjennomgå og oppdatere sportsplan for klubben
- Sørge for at sportsplanen implementeres i den daglige aktiviteten.
- Legge til rette for samarbeid mellom lag og trenere
- Ansvar for gjennomføring av fotballskole
- Organisering av vintertrening
- Organisere fellestreninger
Kioskutvalg:
Utvalget skal videreføre og utvikle klubbens kioskdrift. Klubben har kiosk i klubbhuset og egen kioskbod plassert ved 7ér banen. Klubben har kioskdrift i forbindelse med seriekamper og turneringer.Kioskutvalgets ansvar vil være:
Planlegging og gjennomføring av driften gjennom sesongen.
- Bruk av de to kioskene
- Vareutvalget under ordinære kamper
- Vareutvalget under turneringer
- Innkjøp av varer gjennom ARENA-konseptet og evt andre (ifbm turneringer)
- Utarbeidelse av salgsmateriell
- Oppdatering og distribusjon av informasjonsmateriell for kioskvakter
- Instruks for kioskvakter
- Kassaoppgjør (utarbeides av økonomiansvarlig)
- Oppsett og distribuering av kioskvakter til lagledere
- Ansvar for mottak av varer
- Klargjøre kiosken før turneringer
- Sørge for at i kiosken er ryddig
Dommerutvalg:
- Har sammen med styret hovedansvaret for å rekruttere og beholde dommere.
- Legge til rette for og tilby dommerkurs til de som ønsker det.
- Følge opp dommerne.
- Veilede klubbdommerne
- Ansvar for å tilby de som har ambisjoner og talent videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.
- Ansvar for at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne.
- Ansvar for at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale.
Andre roller i SSK:
Trenerkoordinator
- Ansvarlig for at sportsplanen legges til grunn for gjennomføring av aktiviteten i klubben.
- Planlegging og gjennomføring av trenerforum – ansvarlig for å utarbeide en struktur på hvordan trenerforum i klubben skal organiseres.
- Følge opp klubbens trenere i faglige og praktiske spørsmål
- Veilede ved hospitering
- Kartlegge kompetanse og bidra til at alle trenere har nødvendig utdanning.
- Rekruttering av nye trenere
- Innstille, bistå og følge opp spillere til sone/krets/landslag.
Dommerkoordinator
- Dommerkoordinatorens viktigste oppgave er å ha god kontakt og godt samarbeid med:
- Klubbens dommere
- Klubbens styre
- Lagledere og trenere
- Fotballkretsen
Oppstartsansvarlig
- Avtale tidspunkt for oppstart av nye årganger hver vår.
- Lage og distribuere invitasjon til barnehager/skole.
- Være tilstede på oppstartsdagen for å ta imot spiller og foreldre.
- Sørge for trener i oppstartsfasen.
- Informere foreldrene om klubben, dens verdier, hva de kan forvente av klubben og hva klubben forventer av dem.
- Kartlegge og rekruttere trenere og støtteapparat til de nye årskullene.
- Ansvar for å evaluere og videreutvikle klubbens rekrutteringsplan.
FIKS-ansvarlig
- Påse at klubbens ledelse til en hver tid kjenner til alle påkrevde FIKS-oppgaver.
- Oppdatere tilganger for klubbrukere i FIKS.
- Oppdatere lag og roller for klubben
- Registrere spillere
- Oppdatere klubbens opplysninger i FIKS
- Påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver. Dette gjøres i samarbeid med fotballkretsen.
- Ansvar for påmelding av lag.
Ansvarlig banedisponering
- Ha oversikt over klubbens treningstider og kamper til en hver tid.
- Sørge for at disponeringen av banen legges lett tilgjengelig på nettsiden
- Legge til rette for gode rutiner slik at endringer kommuniseres ryddig mellom trenere/lagledere og banedisponeringsansvarlig.
- Legge til rette for at flere årstrinn kan trene sammen.
- Legge en «treningstidkabal» som legger til rette for hospitering
Politiattestansvarlig
- Informere alle trenere, lagledere og andre med roller som innebærer et tillits- og ansvarsforhold overfor mindreårige, om kravet om politiattest.
- Veilede og informere om søknadsrutiner for politiattest.
- Være tilgjengelig for fremvisning av attest.
- Påse at alle med aktuelle tillitsverv fremviser attest.
- Holde oversikt over hvem som har vist attest og når den skal vises på nytt.
- Ta kontakt med nye personer i aktuelle tillitsverv før hver sesong.
Fair Play-ansvarlig
- Koordinere Fair Play tiltak i klubben
- Synliggjøre Fair play i klubbens sportsplan, håndbok og verdidokumenter.
- Bestille Fair play-effekter.
- Bistå lagledere og trenere ved konkrete episoder.
- Sørge for at rutiner for kampavvikling overholdes i alle klubbens kamper.
Materialforvalter
- Holde oversikt over utstyr og innkjøp
- Innkjøp ved behov, i samarbeid med kasserer og sportslig leder
- Utlevering av utstyr
- Sørge for innsamling av utstyr ved sesongslutt