Rollebeskrivelser SSK Fotball


Styret SSK fotball

Styreleder:

  • Fastsette agenda, innkalle til og lede styremøtene
  • Har det overordnede ansvar for strategi og planer i klubben
  • Hovedansvar for kontakt med fotballkrets, NFF
  • Representerer gruppa i SSK sitt styre (hovedlaget)
  • Ansvarlig prosjekt kvalitetsklubb
  • Ansvar for mediekontakt
  • Ansvar for daglig drift, herunder oppfølging av administrative rutiner
  • Ansvar for mottak og distribusjon av e-post.
  • Ansvar for samarbeid med andre klubber
  • Stedfortreder politiattester
  • Ansvar for kontrakter

Nestleder:

  • Stedfortreder for leder
  • Ansvar for politiattester
  • Ansvar for Fair Play
  • Ansvar for bestilling og fordeling av treningstider for vintersesongen
  • Ansvar for ajourhold av klubbhåndbok og hjemmeside
  • Ansvar for ajourhold oversikt trenere og lagledere
  • Ansvar for oppfølging av medlemsregister i samarbeid med medlemsansvarlig i hovedlaget
  • Oppfølging av ansvarlig banedisponering
  • Ansvar for Kick off barnefotballen
  • Ansvar for påmelding til Stangemesterskapet
  • Ansvar for å arrangere lagledermøter
  • Ansvar for rapportering fra lag
  • FIKS-ansvarlig

Sekretær:

  • Referat fra styremøter

Økonomiansvarlig:

  • Lede og koordinere økonomiarbeidet, herunder samarbeide med økonomiansvarlige i SSK hovedlaget.
  • Koordinere budsjettarbeidet. Rapportere om økonomisk status på styremøtene.
  • Følge opp mot regnskapsfører.
  • Ansvar for utbetalinger og utfakturering. Samarbeid med ansvarlig for medlemsregistrering (Line Skogly).
  • Utarbeide og ajourholde rutiner for intern håndtering av fakturaer, utbetalingsgrunnlag, kasseoppgjør og øvrige pengestrømmer.
  • Ansvar for at kioskutvalget mottar nødvendig informasjon.
  • Samarbeide med materialansvarlig om budsjett og utgifter til utstyr

Sportslig leder:

  • Hovedansvar for utvikling og implementering av sportsplanen og andre retningslinjer for sportslig aktivitet.
  • Ansvar for ansettelse av trenere og andre sentrale verv (sportslig del)
  • Leder for sportslig utvalg
  • Overgangsansvarlig
  • Informere om utdanningstilbud for trenere, lagledere, dommere
  • Arrangere kurs i samarbeid med trenerkoordinatorer eller andre.
  • Hovedansvarlig for å planlegge og gjennomføre fotballskole sammen med øvrige i medlemmer i sportslig utvalg
  • Oppfølging av trenerkoordinator
  • Søke om dispensasjon for spillere ved behov
  • Ansvar for støtteapparat for senior
  • Ansvar for gjennomføring av 3v3-serie for 6-åringer
  • Oppstartsansvarlig
  • Oppfølging av dommerkoordinator

Styremedlem:

  • Sammen med økonomiansvarlige planlegge og gjennomføre tiltak for å skaffe inntekter.
  • Dugnadsansvarlig - organisere og informere om dugnader.
  • Samarbeide med markedsutvalget
  • Oppfølging av kioskutvalg i samarbeid med økonomiansvarlig.
  • Arrangere felles avslutning og andre sosiale tiltak for spillere og/eller trenere.

Underutvalg
Underutvalgene håndterer konkrete oppgaver knyttet til de aktiviteter og tiltak styret legger opp til. Utvalgene rapporterer til styret eller ledes av et styremedlem.



Sportslig utvalg:

Sportslig utvalg består av medlemmer med flere ulike oppgaver. Det er ikke nødvendig at alle medlemmene deltar i alle møter/aktiviteter, men alle innkalles til felles møte der plan for alle utvalgets tiltak og aktiviteter gås gjennom og ansvarsfestes.



Utvalget består av:

  • Sportslig leder
  • Trenerkoordinator
  • Dommerkoordinator
  • Ansvarlig for banedisponering
  • FIKS-ansvarlig
  • Fair play-ansvarlig
Sportslig utvalgs oppgaver:
  • Gjennomgå og oppdatere sportsplan for klubben
  • Sørge for at sportsplanen implementeres i den daglige aktiviteten.
  • Legge til rette for samarbeid mellom lag og trenere
  • Ansvar for gjennomføring av fotballskole
  • Organisering av vintertrening
  • Organisere fellestreninger

Kioskutvalg:

Utvalget skal videreføre og utvikle klubbens kioskdrift. Klubben har kiosk i klubbhuset og egen kioskbod plassert ved 7ér banen. Klubben har kioskdrift i forbindelse med seriekamper og turneringer.
Kioskutvalgets ansvar vil være:

Planlegging og gjennomføring av driften gjennom sesongen.

  • Bruk av de to kioskene
  • Vareutvalget under ordinære kamper
  • Vareutvalget under turneringer
  • Innkjøp av varer gjennom ARENA-konseptet og evt andre (ifbm turneringer)
  • Utarbeidelse av salgsmateriell
  • Oppdatering og distribusjon av informasjonsmateriell for kioskvakter
    • Instruks for kioskvakter
    • Kassaoppgjør (utarbeides av økonomiansvarlig)
  • Oppsett og distribuering av kioskvakter til lagledere
  • Ansvar for mottak av varer
  • Klargjøre kiosken før turneringer
  • Sørge for at i kiosken er ryddig

Dommerutvalg:

  • Har sammen med styret hovedansvaret for å rekruttere og beholde dommere.
  • Legge til rette for og tilby dommerkurs til de som ønsker det.
  • Følge opp dommerne.
  • Veilede klubbdommerne
  • Ansvar for å tilby de som har ambisjoner og talent videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.
  • Ansvar for at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne.
  • Ansvar for at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale.


Andre roller i SSK:

Trenerkoordinator

  • Ansvarlig for at sportsplanen legges til grunn for gjennomføring av aktiviteten i klubben.
  • Planlegging og gjennomføring av trenerforum – ansvarlig for å utarbeide en struktur på hvordan trenerforum i klubben skal organiseres.
  • Følge opp klubbens trenere i faglige og praktiske spørsmål
  • Veilede ved hospitering
  • Kartlegge kompetanse og bidra til at alle trenere har nødvendig utdanning.
  • Rekruttering av nye trenere
  • Innstille, bistå og følge opp spillere til sone/krets/landslag.

Dommerkoordinator

  • Dommerkoordinatorens viktigste oppgave er å ha god kontakt og godt samarbeid med:
    • Klubbens dommere
    • Klubbens styre
    • Lagledere og trenere
    • Fotballkretsen

Oppstartsansvarlig

  • Avtale tidspunkt for oppstart av nye årganger hver vår.
  • Lage og distribuere invitasjon til barnehager/skole.
  • Være tilstede på oppstartsdagen for å ta imot spiller og foreldre.
  • Sørge for trener i oppstartsfasen.
  • Informere foreldrene om klubben, dens verdier, hva de kan forvente av klubben og hva klubben forventer av dem.
  • Kartlegge og rekruttere trenere og støtteapparat til de nye årskullene.
  • Ansvar for å evaluere og videreutvikle klubbens rekrutteringsplan.

FIKS-ansvarlig

  • Påse at klubbens ledelse til en hver tid kjenner til alle påkrevde FIKS-oppgaver.
  • Oppdatere tilganger for klubbrukere i FIKS.
  • Oppdatere lag og roller for klubben
  • Registrere spillere
  • Oppdatere klubbens opplysninger i FIKS
  • Påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver. Dette gjøres i samarbeid med fotballkretsen.
  • Ansvar for påmelding av lag.

Ansvarlig banedisponering

  • Ha oversikt over klubbens treningstider og kamper til en hver tid.
  • Sørge for at disponeringen av banen legges lett tilgjengelig på nettsiden
  • Legge til rette for gode rutiner slik at endringer kommuniseres ryddig mellom trenere/lagledere og banedisponeringsansvarlig.
  • Legge til rette for at flere årstrinn kan trene sammen.
  • Legge en «treningstidkabal» som legger til rette for hospitering

Politiattestansvarlig

  • Informere alle trenere, lagledere og andre med roller som innebærer et tillits- og ansvarsforhold overfor mindreårige, om kravet om politiattest.
  • Veilede og informere om søknadsrutiner for politiattest.
  • Være tilgjengelig for fremvisning av attest.
  • Påse at alle med aktuelle tillitsverv fremviser attest.
  • Holde oversikt over hvem som har vist attest og når den skal vises på nytt.
  • Ta kontakt med nye personer i aktuelle tillitsverv før hver sesong.

Fair Play-ansvarlig

  • Koordinere Fair Play tiltak i klubben
  • Synliggjøre Fair play i klubbens sportsplan, håndbok og verdidokumenter.
  • Bestille Fair play-effekter.
  • Bistå lagledere og trenere ved konkrete episoder.
  • Sørge for at rutiner for kampavvikling overholdes i alle klubbens kamper.

Materialforvalter

  • Holde oversikt over utstyr og innkjøp
  • Innkjøp ved behov, i samarbeid med kasserer og sportslig leder
  • Utlevering av utstyr
  • Sørge for innsamling av utstyr ved sesongslutt